Väripata porisee

Kesäisin lempiharrastukseni liittyen käsitöihin näyttää tältä:


Lankaahan siellä padassa porisee! Kasvivärjäys on koukuttanut minut ihan täysin. En ole aiemmin aiheesta kirjoittanutkaan blogiin, vaikka esimerkiksi viimekesänä tuli värjäiltyä aika paljon lankoja. Tänä kesänä olen innostunut entistä enemmän kokeilemaan kaikenlaista. Esimerkiksi yllä olevassa kuvassa on pihlajanlehtiliemi porisemassa.

Pohjalankana eli värjättävänä lankana minulla on ollut 100% villalankaa 2- ja 3-säikeisenä. Valkoista sukkalankaakin olisi kiva kokeilla, mutta ainakaan vielä en ole ehtinyt käydä ostamassa sitä kokeiluun. Puretusaineina olen käyttänyt lähinnä alunaa sekä kuparivihtrilliä, ja kasveista olen kokeillut jo mm. koivunlehtiä, omenapuun kuorta, suopursua, lupiinia, haavanlehtiä, porkkanan naatteja ja nokkosta sekä monia muita. Vielä enemmän on tietysti kokeilematta!
Kirjoittelen eri kasveista saatavistä väreistä sun muusta lisää, kun ehdin. :)

Yllä olevat keltaiset langat on värjätty koivunlehdillä. Kuvista ei oikein erotakaan kuinka kirkkaan keltainen väri todellisuudessa on.

Nämä kolme vyyhtiä on värjätty lupiinin lehdillä(jotain hyötyä siitäkin kasvista!). Kasvivärjätyt langat on jotenkin tosi vaikeita kuvata niin, että värit toistuisivat oikeina. Nämäkin ovat oikeasti kirkkaamman vihreitä kuin kuvassa.

Olen myös myynyt näitä kasvivärjättyjä lankoja, koska en saa kaikkia itse neulottua kuitenkaan, ja siitä saa hieman rahaa, jolla ostaa lisää värjäyslankoja. :D Seuraavan kerran olen menossa Karhen markkinoille myymään näitä lankoja 27.6.

Kommentit

Suositut tekstit